

Julefeberen er snart over os. Ja, måske har den allerede ramt en stor del af os. Eksperterne forudsiger, at vi i år kommer til at slå alle rekorder, når det kommer til julesalget til julegaver. Det er næsten blevet tradition, at danskerne køber for mere året efter, end de gjorde året før. Hvordan kan dette være? Er det fordi, at danskerne har fået flere penge mellem hænderne, eller er butikkerne blevet bedre til at få os til at købe? I denne artikel lære du lidt om, hvad butikkerne gør, for at sikre sig salget til dig. Nysgerrig? Så læs videre i denne artikel.
Varerne kommer på udsalg
En stor del af julegaveræset er selvfølgelig, at mange varer kommer på tilbud. Dette skaber en psykologisk effekt, som gør, at du som forbruger har behov for at skynde dig at købe din julegave, så den ikke bliver udsolgt. Butikkerne skaber en fornemmelse, som får dig ud på stepperne. Hvis du undrer dig over, hvordan virksomhederne kan opdele alle de forskellige produkter i pænt sorterede poser, så er du nok ikke alene. Har de nisserne til at gøre det om natten? Desværre ikke. Men de benytter sig af posesvejsere. Jo flere posesvejsere jo bedre, da denne type pakkemaskine øger effektiviteten i butikken. Med posesvejsere behøver butikken ikke ansætte lige så mange for at pakke varerne.
Nisser eller smarte redskaber?
Som nævnt før er det desværre ikke nisser, som sortere poserne. Nisser skal jo også have løn, og derfor bruger butikkerne moderne udstyr i stedet. De bruger f.eks. også prispistoler, til at påsætte deres prismærke, på alle de vare som skal på tilbud. Et prismærke ville tage meget lang tid at sætte på manuelt, men prispistolen klarer et prismærke på meget kort tid. Nu ved du hvilke tricks butikken bruger – det kan dog ikke udelukkes at nisserne hjælper de artigste butikker.